برای آنکه به مبحث شکایت علیه کارفرما بپردازیم ابتدا باید مفهوم کارگر را به درستی استنباط کنیم. کارگر یک شخص حقیقی است (اشخاص حقوقی نمی توانند کارگر باشند). پیش از ادامه باید گفت شخص حقیقی فردی انسان و برخوردار از حقو دارای وظیفه است، شخص حقوقی در اصل شخصی فرضی است که قانونگذار برای امکان فعالیت دادن به موسسات و شرکت ها به آن ها شخصیت بخشی کرده است، به این صورت که شخص حقوقی مستقل از شخصیت حقیقی است که آن را به وجود آورده است. به همین دلیل است که قانون کار اشخاص حقوقی را به عنوان کارگر نمی پذیرد، به این معنی که اگر شخص حقوقی مانند شرکت نظافت خدماتی را در ازای دست مزد به مشتریان ارائه دهد در زمره کارگران قرار نمی گیرد. با این نعریف می توان گفت رابطه کارگری زمانی واقع می شود که فردی حقیقی طی یک قرارداد کاری مشغول به کار شود، مشروط بر آن که فعالیت خود را به طور ارادی تحت تبعیت و اختیار شخص دیگری آغاز کند. این رابطه شامل هر نوع کاری می تواند باشد اعم از بدنی یا فکری. کلیه پرداخت ها به کارگر نیز شامل دستمزد، حقوق و دیگر مزایا مانند سود، پاداش، وجوه نقدی و غیر نقدی و ... نیز با عنوانی به نام حق السعی شناخته می شود. در قانون کار مفهومی نیز به نام کارفرما ارائه شده است که آن نیز تعریف خود را دارد. مطابق ماده 3 قانون کار، کارفرما شخصی حقیقی یا حقوقی است که در مقابل پرداخت حق السعی و درخواست از کارگر خدمات دریافت می کند. مدیران و به صورت کلی تمامی کسانی که یک کارگاه و مجموعه را اداره می کنند نماینده کارفرما هستند. کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که در قبال کارگر دارد. اگر نماینده کارفرما تعهدی خارج از اختیار خود تعهد نماید که مورد پذیرش کارفرما نباشد، نماینده در قبال کارفرما ضامن است. لذا با توجه به تعریفی که پیشتر به آن اشاره شد برای درک دقیق تر مفهوم کارگر و کارفرما بررسی رابطه میان آن دو ضروری است.
در بسیاری از مواقع نابرابری هایی رخ می دهد که تنها راه حل شدن آن به وسیله قانون امکان پذیر می باشد، اما در این بین داشتن وکیل مجرب و کار آزموده نیز می تواند نقش بسیار مهم و حائز اهمیتی در پیش بردن روند شکایت و ارائه دفاعیه به همراه داشته باشد، یکی از مشکلاتی که می تواند برای افراد زیادی به وجود آید شکایت از کارفرما می باشد اما افراد زیادی وجود دارند که به هیچ عنوان نسبت به نحوه شکایت و سایر موارد اطلاعات کافی را به همراه ندارند. شما می توانید از وکیل شکایت از کارفرما در کرج کمک بگیرید زیرا آن ها بهترین روش ممکن را در اختیار شما قرار می دهند.
امروز در این مقاله قصد داریم در رابطه با وکیل شکایت از کارفرما در کرج مواردی را برای شما بیان کنیم که می تواند بسیار کارآمد واقع شود، بنابراین از شما دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.
معمولاً شکایت از کارفرما زمانی رخ می دهد که کار به صورت پاره وقت بوده و اختلاف جمعی پدید آمده باشد و به طور کلی به زمانی مربوط می شود که اختلاف کارگر با کارفرمای خود بالا گرفته و به شکایت ختم شود.
شکایت از کارفرما زمانی رخ می دهد که کارگران یک کارگاه و یا حرفه های متفاوت دیگر، از کارفرمای خود رضایت کاملی نداشته باشند و به کارفرمای خود درخواست افزایش مزد بدهند، اگر خواسته ی شخص کارگر مورد قبول شخص کارفرما واقع نشود و با آن مخالفت کند، حل اختلاف نمی تواند در صلاحیت مراجع دادرسی قرار بگیرد و از طریق رسیدگی قضایی حل شود زیرا این اختلاف جنبه ی اقتصادی دارد، به همین دلیل حل آن به میزان مقاومت هریک از طرفین و مداخله ی مقامات عمومی مملکت وابسته می باشد. در نظر داشته باشید منظور از طرفین، کارگران و کارفرمایان می باشد.
در این مقاله به مراجعی اشاره می کنیم که هنگام ایجاد اختلافات ناشی از کار، می توانید به آن ها مراجعه کنید زیرا این مراجع از صلاحیت رسیدگی به اختلافات فردی ناشی از کار برخوردار می باشند.
با وجود وکلای بسیار زیادی که در سطح کشور وجود دارند، طرح دعوا و شکایت از کار فرما به تجربه و مهارت نیازمند می باشد، بنابراین هر وکیلی نمی تواند نیاز موکل را رفع کند.
بنابراین تیم تخصصی وکیل شکایت از کارفرما در کرج، با درک نیاز های موکل، بهترین وکیل مربوط به قانون کار را به شما معرفی می کند.
اگر کارگر هستید و به هر دلیلی قصد دارید از کارفرمای خود شکایت کنید و یا قصد دارید در جایی شروع به کار کنید اما از قوانین آن مطلع نیستید با وکیل شکایت از کارفرما در کرج تماس بگیرید تا نسبت به تمامی حقوق خود آگاه شوید. شما می توانید تمامی پرسش های خود را مطرح کرده و در رابطه با آن ها پاسخ های دقیق و کاملی دریافت کنید.
در نظر داشته باشید مراجع رسیدگی به اختلافات ناشی از کارگر و کارفرما، باید سریع عمل کنند و با تشریفات بسیار کم اختلافات را بررسی کرده و با پرداخت مخارج کم حل و فصل کنند. زیرا مراجعه کننده ای که به این مراجع رجوع می کند اغلب کارگر می باشد، بنابراین برای او بسیار اهمیت دارد که تکلیف دعوای مورد نظر او مشخص شود.
در حقوق کشور های مختلف برای رعایت این موضوع راه حل های مختلفی پیشبینی شده است تا اختلاف به سرعت و با حفظ حقوق کارگر حل شود.
روش اول که تکنیک شغلی نام دارد در کشورهای انگلوساکسون رواج دارد و بر پایه ی عدم مداخله ی مقامات قضایی وضع شده است و بر طبق اصول آن سازمان های کارگری ای وجود دارند که به اختلاف میان کارگر و کارفرما رسیدگی کرده و مسئولیت حل اختلاف آن ها را از طریق سازشی بر عهده دارند.
روش دوم که تکنیک قضایی نام دارد بدین صورت است که در این نظام به مدعی در یک مرجع قضایی مطرح می شود، این مرجع ممکن است دادگاه عمومی یا دادگاه کار را شامل شود مانند مرجع های موجود در کشور های آلمان و ایتالیا
در نظر داشته باشید دادگاه کار می تواند صورت های مختلفی داشته باشد، در مورد اول دادگاه از قاضی های متخصص در مسائل کار مرکب است و در مورد دوم ممکن است قاضی های دادگاه از طرف صاحبان مشاغل برگزیده شوند. لازم به ذکر است دادگاه در برخی از موارد تلفیقی از مورد اول و دوم را شامل می شود بدین صورت که قاضی های منصوب و منتخب با یکدیگر در تشکیل دادگاه همکاری می کنند.
اگر مایل هستید در خصوص اداره ی کار و امور اجتماعی شکایت از کارفرما کنید، به شما پیشنهاد می دهیم به وکیل شکایت از کارفرما در کرج مراجعه کنید، زیرا نسبت به قوانین کار به طور کامل آگاه بوده و از مراحل شکایت از کارفرما مطلع می باشد.
مرحله ی اول: در مرحله نخست، شخص کارگر باید شعبه ی بیمه گذار تامین اجتماعی را یافت کند.
مرحله ی دوم: شخص کارگر باید به اداره ی کار مربوطه مراجعه کند و از واحد ارجاع آن برای شعبه بیمه گذار نامه دریافت کند.
مرحله ی سوم: در مرحله ی سوم وکیل شکایت از کارفرما در کرج از موکل خود درخواست می کند نامه را به بیمه ی تامین اجتماعی تحویل دهد، همچنین سوابق خود را جمع آوری کرده و همراه خود داشته باشد.
مرحله ی چهارم: در این مرحله شخص کارگر سوابق خود را به اداره ی کار برده و فرم های مربوط به دادخواست را دریافت می کند.
مرحله ی پنجم: اداره ی کار با توجه به دادخواست شخص کارگر، نامه ای تحت عنوان سازش به وی ارسال می کند و از او درخواست می کند نامه را به کارفرما تحویل دهد تا در جلسه های سازش حضور پیدا کند. در نظر داشته باشید برگزاری جلسات سازش به دو هفته زمان نیاز دارد.
مرحله ی ششم: مرحله ی ششم مربوط به جلسات سازش می باشد. لازم به ذکر است جلسات سازش در همان اداره ی کار برگزار می شود و دو طرف باید با توجه به دادخواست کارگر، دلایل و مدارک خود را ارائه دهند. با توجه به دلایل ارائه شده، اگر دو طرف به نتیجه مشترکی برسند دامنه ی شکایت پایان می یابد اما اگر به هر دلیلی کارفرما در جلسات سازش حضور پیدا نکند یا سازشی ایجاد نشود، دادخواست به جلسه ی تشخیص می رسد.
مرحله ی هفتم: دو هفته پس از جلسه ی سازش، جلسه ی تشخیص برگزار می شود. اداره ی کار نامه ی تشخیص را به کارگر و کارفرما ابلاغ می کند اگر هریک از دو طرف معترض باشند و به توافق و نتیجه ی مشترک نرسند، پرونده و دادخواست به جلسه ی حل اختلاف ارجاع می شود.
مرحله ی هشتم: مرحله ی هشتم جلسه ی حل اختلاف بوده و آخرین جلسه ی ارائه شکایت در اداره کار می باشد. کارگر و کارفرما باید در این جلسه حضور پیدا کنند و مدارک و اسناد مربوط به پرونده را ارائه دهند. سپس با توجه به مدارک و اسناد مطرح شده، رای نهایی اعلام می شود.
در این قسمت از مقاله قصد داریم درباره ی شکایت از کارفرما برای پرداخت نکردن حقوق توضیحات لازم را شرح دهیم. هر شخصی که تحت عنوان کارگر شناخته شود و رابطه ی کارگر و کارفرمایی بین او و کارفرما تعیین شود، در این صورت می تواند مواردی از قبیل عیدی، بیمه، سنوات و بن کارگری را دریافت کند. هنگامی که رابطه ی بین کارگر و کارفرما معین شود، کارگر مستحق دریافت حقوق می باشد. بنابراین اگر شخص کارفرما از پرداخت حقوق شخص کارگر خودداری کند، در این صورت شخص کارگر این حق را دارد که به مراجع صالح رجوع کرده و برای دریافت حقوق خود از شخص کارفرما شکایت کند.
لازم به ذکر است شخص کارگر برای اطلاع از قوانین مربوط، می تواند به وکیل شکایت از کارفرما در کرج مراجعه کند تا با رعایت قوانین مورد نظر، حقوق از دست رفته ی خود را سریع تر به دست بیاورد.
در نظر داشته باشید پرداخت حقوق شخص کارگر، مسئله ی مهمی بین کارگر و کارفرما به شمار می آید، یعنی شخص کارگر باید به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه مبلغی را بابت حقوق دریافت کند، البته مبلغ حقوق ممکن است با در نظر گرفتن پایه حقوق کارگر مختلف باشد اما در هر صورت نباید از حداقل های ذکر شده در قانون و تصویب نامه ی هیئت وزیران کمتر باشد.
قانون و تصویب نامه ی هیئت وزیران هر ساله در اسفند ماه تصویب می شود و در آن بالاتر بودن حقوق شخص کارگر از حداقل های قانونی بلامانع می باشد، البته باید میان کارگر و کارفرما توافق صورت گرفته باشد.
همانطور که قبلا ذکر کردیم رابطه ی میان کارگر و کارفرما ممکن است بر اثر برخی از عوامل با مشکل مواجه شود، برای مثال ممکن است شخص کارگر نسبت به محیط کار یا حقوق تقاضایی داشته باشد و این تقاضا توسط کارفرما رد شود، همچنین ممکن است شخص کارگر حقوق خود را دریافت نکند یا دستمزدش از حد تعیین شده ی قانون کمتر باشد. در این صورت شخص کارگر می تواند برای دریافت حق خود از کارفرما شکایت کند، طبیعی است روند شکایت از کارفرما در صورتی موفق واقع می شود که شخص کارگر از قوانین مربوط به شکایت مطلع باشد، به همین دلیل باید به وکیل شکایت از کارفرما در کرج مراجعه کند.
وکیل شکایت از کارفرما در کرج به علت تجربه ی بالا و مهارت کافی می تواند در موفقیت موکل خود نقش بسزایی داشته باشد، همچنین چون از مراحل شکایت به طور کامل مطلع می باشد می تواند شخص کارگر را به درستی راهنمایی کرده و دستور العمل های لازم را به وی گوشزد کند.