قرارداد کار یک توافق نامه حقوقی است که بین کارفرما و کارگر برای تعیین شرایط اشتغال و ارتباط کاری بین آنها امضا میشود. این قرارداد شامل جزئیاتی مانند نوع کار، مدت زمان اشتغال، حقوق و مزایا، شرایط کاری، ساعات کاری، مرخصیها و سایر موارد مربوط به ارتباط کاری است. قرارداد کار به منظور حفظ حقوق و تعهدات هر دو طرف و ایجاد روابط کاری مشخص و قانونی بین آنها اهمیت دارد
1- تشخیص : اولین مرحله مربوط به شکایت از کارگر و کارفرما شعب تشخیص هستش. در شعب تشخیص باید دادخواست خود را ثبت نماید. پس از ارائه دادخواست شعبه یک وقت رسیدگی معین می کند که هم برای کارفرما و هم کارگر ارسال می شود و در آن زمان مشخص هر دو برای رسیدگی به اختلافات به شعب مراجعه می کنند.
حل اختلاف : پس از صدور رای توسط شعب تشخیص کارگر یا کارفرما 15 روز وقت دارد که رای صادر شده اعتراض کند که این کار نیازمند این است که به نحوه کار شعب اشراف داشته باشید و اگر اولین بارتان هست بهتر است از یک وکیل اداره کار کمک بگیرید.
کارفرما باید حقوق یک ماه آخر او را بدهد و فرق نمی کند که یکسال کار کرده یا چند ماه. کارفرما موظف است سنوات براساس محاسبه قانون کار بدهد.
سنوات به این صورت محاسبه می شود که شما تعداد روزهای کار خود را ضربدر 365 روز و تقسیم حقوق پایه می کنید. اینگونه سنوات محاسبه می شود.
وکیل اداره کار تخصص خاصی در زمینه قوانین کار و روابط کاری دارد و میتواند به شما در مواردی مانند تعیین حقوق و مزایا، حل اختلافات کاری، تنظیم قراردادهای کاری و مشاوره در مورد حقوق کارگران کمک کند. همچنین، وکیل اداره کار میتواند در مذاکرات با کارفرما یا نمایندگان اداره کار نیز به شما کمک کند و حقوق شما را دفاع کند.
با توجه به پیچیدگی قوانین کار و حقوق کارگران، مشاوره و همکاری با یک وکیل اداره کار میتواند به شما اطمینان بدهد که حقوق و تعهدات شما به درستی رعایت میشود و در صورت نیاز، در دادگاه یا در مواجهه با مسائل حقوقی مربوطه، شما را نمایندگی کند.
تعیین موضوع قرارداد.
تعیین میزان دستمزد و پاداشها.
تعیین ساعات کاری و مرخصی و تعطیلات.
تعیین محل انجام کار.
مشخص نمودن تاریخ انعقاد قرارداد.
تعیین مدت زمان قرارداد.
شکایت از کارفرما به دلیل پرداخت نکردن حقوق
شکایت از کارفرما به دلیل اخراج غیرقانونی
شکایت از کارفرما به دلیل عدم تضمین امنیت کارگر و بروز خسارت جسمانی
در این قرارداد ضمن این که به صراحت در خصوص وظایف هر یک از طرفین صحبت میشود.
شخص کارفرما متعهد میشود که در قبال وظایفی که کارگر دارد و آن را انجام میدهد به او حق الزحمه ای پرداخت نماید. زمانی که کارفرما از پرداخت حق الزحمه تعیین شده به کارگر خویش خودداری مینماید او میتواند از کارفرما شکایت کند . به دلیل این که تهیه مدارک و انجام کارهای مربوطه طولانی میباشد کارگر میتواند انجام کلیه کارهای مربوط به شکایت خود از کارفرما را به وکیل متخصص بسپارد.
زمانی که شخص کارفرما به دلیلی غیر قابل قبول که عمدتاً غیرقانونی است، کارگر خود را اخراج مینماید.
فرد کارگر باید به مدت یک سال طبق قرارداد منعقد شده به سرکار بیاید و کارفرما زودتر از دوره ی تعیین شده کارگر خود را اخراج کند. به دلیل این که شخص کارگر درخواست مرخصی داشته است، شخص کارگر میتواند خود به طور شخصی و یا بهواسطه یک وکیل متخصص که وکیل پایه یک دادگستری است به شکایت خود رسیدگی کند. همچنین هر کارفرمایی موظف است کارگر خود را بیمه نماید. بعد از این که حال کارگر به دلیل اخراج و یا دلایل دیگر بیکار شد بتواند از بیمه بیکاری بهره ببرد.
در ابتدا نوع موضوع شکایت در این که چه مرجعی رسیدگی بنماید اگر موضوع شکایت کارگر در مورد اخراج غیر قانونی ،حق بیمه ،حقوق و حق سنوات باشد به دعوای او توسط هیات تشخیص وهیئت حل اختلاف برای اداره کار رسیدگی خواهد نمود واگر علت شکایت از کارفرما باشد برای صدمه جسمی باشد که به جهت عدم رعایت ایمنی و تهیه وسایل ایمن برای کارگر باشد به شکایت کارگر در دادسرا رسیدگی خواهد شد .
همراه: 09120475112